Fysiotherapie

Fysiotherapie richt zich op alle onderdelen van het lichaam die betrokken zijn bij beweging. De belastbaarheid van dit bewegingsapparaat is niet altijd in balans met de mentale en fysieke belasting die u in het dagelijks leven van uw lichaam vraagt. Als fysiotherapeut onderzoeken wij de oorzaak van deze disbalans. Werken uw spieren goed samen? Wat is uw werkhouding? Heeft u last van stress?

Indien er sprake is van een duidelijke oorzaak stellen we samen een behandelplan op om de kwaliteit van het bewegen te herstellen. Bijvoorbeeld door uitleg en advies en behandeling van spieren en gewrichten.

Ons doel is dat u weer zo goed mogelijk lichamelijk kan functioneren in uw dagelijkse leven, werk of sport.
Gezond bewegen is lekker leven !

Manuele Therapie

Manuele Therapie is een behandelmethode die zicht richt op het optimaal bewegen van de gewrichten. Dit wordt vaak toegepast bij klachten van de wervelkolom, maar ook bij klachten van de armen, handen, benen en voeten. Zelfs het kaakgewricht behoort tot het behandelbaar gebied.

Een manuele therapeut is een fysiotherapeut, die door een extra opleiding van minimaal drie jaar, een bredere kennis heeft over het onderzoeken van bewegingsproblemen in gewrichten. Er worden daarnaast specifiekere technieken ingezet voor het oplossen van deze bewegingsstoornissen. Zo kan een manipulatie worden toegepast. Dit is een techniek met de handen waarbij de stand van een gewricht wordt gecorrigeerd. Hierbij kan een krakend geluid voorkomen, wat meestal niet pijnlijk is. De stijfheid in het gewricht wordt hierdoor opgeheven en dit is direct merkbaar in de beweeglijkheid.

Bekkenbodemtherapie

Vrouwen kunnen door bijvoorbeeld zwangerschap, een operatie of door het ouder worden, problemen krijgen met het bekken. Door slapper wordende bekkenbodemspieren kunt u problemen ervaren met het ophouden van urine tijdens lopen of sporten, en (of) kan incontinentie (spontaan urineverlies) ontstaan. Bekkenbodemtherapie helpt uw bekkenbodemspieren te versterken en deze klachten te verminderen. Ook kan er rond de zwangerschap bekkenpijn ontstaan. Met speciale oefeningen kunnen deze klachten verminderen.

Dry Needling

Dry Needling is gericht op de behandeling van pijnpunten in de spieren. Met een speciale dunne naald worden kleine verhardingen/knoopjes, ook wel triggerpoints genoemd, aangeprikt. De naald zorgt voor een reflex in de spier waardoor de spier zich kort aanspant en daarna weer ontspant. De verkramping in de spier wordt hiermee opgeheven, waardoor uw pijn verdwijnt en de spierfunctie zich verbetert. Triggerpoints kunnen ontstaan door over of onderbelasting van spieren.

Medical Taping

Medical Taping bestaat uit het aanbrengen van een elastische, anti-allergische tape die een aantal dagen blijft zitten, ook tijdens het douchen. Medical Tape biedt door zijn elasticiteit extra ondersteuning voor het gewricht, zonder de bewegingen te blokkeren. Door de tape wordt de huid als het ware een stukje van de pijnlijke onderlaag getild, waardoor de druk en spierspanning op de pijnlijk plek afneemt. Medical Taping bevordert dus het herstelproces en verbetert de spier- en gewrichtsfunctie. Hierdoor zal de pijn sneller verdwijnen en het bewegen weer makkelijker gaan.